fredag den 2. oktober 2015

Havespam, staudesnak og et par børn

Jeg føler mig heldig at have så to dejlige raske unger som jeg, og folk omkring os, elsker så højt. Uden dem ville livet ikke være helt det samme... (men fuld af en masse fritid ;-) )




Forleden aften gik jeg rundt og nød min have. Jeg har brugt mange mange timer herude og læst mange bøger og lært en masse om planter og al det fantastiske der sker i en have. Nu står efteråret og banker på og det er NU der skal plantes løg til foråret, og stauder som skal komme næste år.
Min mor har lært mig et ordsprog. "Det man planter i foråret KAN gro. Det man planter i efteråret SKAL gro"
Hvis du planter stauder nu samler planten kræfter og danner et godt og solidt rodnet uden konkurrence for ukrudt og naboplanter som skyder vildt når det er forår. Planterne står og strutter nu og brænder det sidste krudt af inden de afblomstre og går i vinterdvale. 
Hvis du i forvejen har et bed med masser stauder er det og nu du med fordel kan dele planten og give en bid til veninden eller sætte i et andet bed. Hvis du har et helt nyt bed uden planter, fx et du har etableret i græsplænen, skal du huske at plante med ca. 30 cm mellemrum. Længere nede har jeg anbefalet en virkelig god bog som har lært mig en masse og bede. Snart vil jeg vise jer et nyt anlagt bed jeg har lavet over sommeren.










 Den her staudebog er den bedste bog jeg længe har lånt. Desværre desværre er det ikke min, og jeg har ikke kunne støve den op nogen steder. Ikke engang fra forlaget. MEN lån den på biblioteket hvis du er ny i haven. Der er så meget at lære, og den er nem at gå til. Den beskriver fuldstændig hvilke planter du skal købe hvis du vil have specifikke farver, højder, skygge eller sol osv osv. GENIALT!

God weekend til alle. Nyd vejret - og haven

Stauder, 32 opskrifter på de smukke bede
af Birgit Reimer og Maria Jacobsen
forlaget Lindhart og Ringhof


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak for din kommentar. Jeg bliver så glad for du udtrykker din mening.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...